MEnCari RedhA Allah


Monday, 21 October 2013

Aktiviti hujung minggu ku

Hujung minggu maknananya Sabtu dan Ahad baru ni.. heheheh saje nak state kan..

Aku menjadi suri rumah sepenuh masa..al-maklumla mak ku pergi ke kursus di Terengganu.  Jadi secara tidak langsung aku yang memasak untuk adik2 ku yang lain.. memang aku akui kerrja sebagai suri rumah memenatkan.. aku respect mak aku sebab dia adalah SUPERWOMAN  dalam keluarga aku.. walaupun dia penat balik dari kerja tapi dia tetap jugak akan masak untuk kami sekeluarga.. So sapa2 yang masih ada emak dan ayah hargailah mereka sebelum terlambat.. tiada yang dapat menggantikan mereka kalau mereka dah di jemput Maha Pencipta.. bagi yang telah kehilangan mereka sedekah kan Al-Fatihah dan rajin2 kan emebaca Al-Quran untukl disedahkan pada mereka buat bekalan di akhirat.. doa seorang anak yang solah akan benjadi bekalan mereka. 

Okey back to our story.. hehehe menu yang aku masak untuk dua hari cuti ialah hari sabtu pagi nasi goreng tengah harinya pula sup ayam campur kentang dan carrot dan telur dadar. belasah je la nak masak apa janji semua org kat rumah makan.. alhamdulillah kenyang.. Hari Ahadnya pulak pagi aku mintak adik aku yang no3 masak roti gulung sosej. tengah hari agak special kot (agaknya la...) hihihi daging masak black pepper sayur buncis  dan kobis goreng dgn ikan masin greng berlada untuk ayah ku sebab dia taknak makan daging katanya dah jemu sebab raya hari tu dah makan rendang daging.. hihihi .. ok hari ni 21 Oktober mak aku balik.. yessssssssss best 
Kite RINDU mak :'(

MAK tak terhitung jasamu, takan terbalas pengorbananmu, jika sampai saat ini aku blm boleh bahagiakanmu maafkan aku 

Wednesday, 8 May 2013

Luahan Hati Seorang Gadis

Hari Rabu 8 Mac 2013 

Haii.. lamanya tak update blog.. bukan rajin sangat pun. saje suka-suka nak tulis.
Sejak aku kerja tempat baru ni macam2 bende buruk jadi. aku pun tak tahu la kenapa. Allah menduga aku untuk tengok sejauh mana aku bersabar dengan setiap dugaanNya. Tapi memang berat sangat dugaanNya.. hanya pada Allah saja tempat aku mengadu. PadaNya aku luahkan segalanya agar bisa tenang hatiku. Al-Quran adalah penawar duka.Wuduk adalah penenang jiwa yg merusuh dengan pelbagai persoalan dan masalah
 apa pun aku berterima kasih pada kawan-kawan ku Nur Izzati Intan, Shahrizal yang rapat dengan ku di pejabat. Intan awk ade masa sy susah. shah pun sama terima kasih.. zati akak syg kamu.. sayang semuanya..

Monday, 6 May 2013

zatie: Cinta

zatie: Cinta: Ya Aziz.. Jika Cinta Adalah Ketertawanan Tawanlah Aku Dengan Cinta Kepada-Mu Agar tidak Ada Lagi Yang Dapat Menawanku Selain Engkau Ya Rahim...

Friday, 21 December 2012

Spaghetti meat ball bolognese

Aku suka gila spaghetti..hari tu dlm mggu lepas la hari ahad…mak dengan abah dan adik aku yg kecik takde rumah kerana mengikut ibuku outstation ke Kelantan..so aku yg ditinggalkan bersama adik no dua ku apa lagi..gatal je tangan tu nak masak benda pelik sbb aku n family tak pernah masak pon spaghetti ni..this is first time yu ollss heheheh..jgn terkejut bila sesi masak memasak time tiba..aku dgn adik ku pun buat la ikut kreativiti kitorng yg tak berapa nak kreatif ni…aku main campak2 je..tak ikut ukuran betul ponn.tapi marvelous hihihi.. resipi dia ni

1 paket spaghetti (apa2 jenama la yg korang suka..)
10 biji tomato fresh(utk buat kuah dia)
1 paket minced beef (jenama apa pon bleh. dan kalau rasa nak tambah pon bleh jugak)
1 tin kecik tomato puree (main bli je sbb tak tahu cukup ke tak masa tu)
2 biji bawang holland
sediki lobak merah dlm 1/2 inci nak lebih pun takpe
kalau nak letak celery pun boleh amik sebatang saja.
sedikit garam
sedikit lada hitam.

 CARA-CARA
rebus spaghetti sampai lembut..taknak bagi dia melekat letak sikit minyak zaitun pun bleh minyak masak pun boleh..

Tinggalkan kejap spaghetti tu kita buat kuah pulak.

mula2 tomato tu 



Dr Ustaz Azhar Idrus


Islam tidak menganjurkan penindasan dan salahsatu sifat orang Islam ialah tidak memberi masalahkepada saudara seislam. Budaya buli adalahkezaliman yang menyebabkan mangsanya akanmengalami gangguan emosi dan rasa tertekan

.http://www.facebook.com/Ustazazharidrus?ref=stream
Islam tidak menganjurkan penindasan dan salah
satu sifat orang Islam ialah tidak memberi masalah
kepada saudara seislam. Budaya buli adalah
kezaliman yang menyebabkan mangsanya akan
mengalami gangguan emosi dan rasa tertekan.

Assalamualaikum

Ini entri pertama untuk tahun 2012..heheh dah hujung tahun baru nak start..kelakar rasanya..dah lama sangat tinggal untuk menulis blog ni..teringin nak jadi mcm org lain..blog dorng ramai sangat followers..
Tapi aku sedar aku bukan sapa-sapa untulk jadi mcm org lain..aku adalah aku..so be myself its more important kann.. harap tahun depan aku akan lebih rajin utk menulis blog ni kan..^_^

Monday, 21 February 2011

RESIPI ROTI KENTANG



kat sini ada resipi roti kentang..sumber diambil dr Myresipi.com..teringin nak cuba..smlm nak buat tapi bahan tak cukup..insyaAllah kalau xde aral ari ahad ni buat..wah..tak sbar nye nak mencuba resipi ni..mmg menjadi kegemaran kalau keluar mesti bli roti ni..
nampak sedap kan..yum2 yUmmy
ROTI KENTANG (POTATO BREAD)
Sumber : Onigiri@meresipi.com

Bahan-bahan:

300gm tepung berprotein tinggi
2 tsp yis segera
3/4 tbs susu tepung
3/4 garam halus
50gm-70gm gula castor
60gm kentang lecek
1/2 biji telur (1/2 lagi boleh diguna untuk menyapu roti )
135ml air sejuk dari petiais
30gm mentega

Cara-cara:
1. Masukkan semua bahan kering ke dalam mangkuk pengadun. Putar sebentar. Masukkan telur dan kentang lecek. Teruskan memutar sambil menuang air sedikit demi sedikit. Putar selama 20min dengan kelajuan sederhana.
2. Masukkan mentega dan putar lagi selama 10min sehingga doh menjadi elastik.
3. Bulatkan doh dan perap sehingga doh kembang 2 kali ganda selama 1jam. Tumbuk untuk membuang udara terperangkap.
4. Bulat-bulatkan menjadi 16 biji bebola yang sama saiz. Susun ke dalam loyang 7"x7" yang telah disapu mentega. Biarkan ia naik selama 45min lagi.
5. Gliskan permukaan roti dengan telur dan paipkan kastad seperti dalam gambar.
6. Bakar pada suhu 180 darj cel selama 20min atau sehingga masak. Sekiranya permukaan roti sudah keperangan sebelum 20min, tutup suis oven tapi biarkan roti di dalam oven sehingga cukup 20min.
* Kalau tak menggunakan mixer atau bread machine, boleh juga menguli sendiri dengan tangan ya....

CUSTARD CREAM
Bahan-bahan:

1 tbs tepung gandum
1 tbs tepung custard atau tepung jagung
4 tbs gula castor/gula pasir
1 cup susu segar (250ml)
1 biji telur (gred A) atau 2 biji kuning telur
Secubit garam halus
1 tbs mentega

Cara-cara:
1. Bancuh tepung, gula dan garam dengan menuang susu sedikit demi sedikit. Teruskan membancuh supaya tidak berketul.
2. Masukkan telur dan kacau sebati.
3. Masak di atas api sederhana sehingga likat. Sentiasa kacau supaya tidak berketul. Apabila sudah likat. angkat dari api dan masukkan mentega. Kacau rata dan sejukkan seketika sebelum dimasukkan ke dalam piping bag.